Jernmangel er vanligere enn mange tror

Jernmangel rammer spesielt kvinner, og rundt 15 prosent av kvinner i fruktbar alder lider av dette. Mange opplever jernmangel ved at de generelt føler seg slappe og uopplagte, at de har hodepine eller føler seg svimle.

Jern lagres i leveren og er nødvendig for at kroppen skal kunne lage proteinet hemoglobin, som frakter oksygen i røde blodlegemer. Om kroppen ikke får i seg nok jern kan man etter hvert utvikle det som kalles jernmangelanemi. 

Årsaker til jernmangel

Jernmangel er noe som oppstår over tid. Dette kan være fordi man ikke får i seg nok jern gjennom kosten, eller at man mister jern i form av blødninger. Kvinner som har kraftige menstruasjonsblødninger, eldre og blodgivere har økt risiko for jernmangel. 

For å forebygge jernmangel er det viktig med et sunt og variert kosthold. Mange tror at brunost er bra om man vil få i seg jern, men det stemmer dessverre ikke. Jern er kun tilsatt brunost og prim som er spesielt rettet mot barn. 

Derimot er grove kornprodukter, sardiner, makrell i tomat, grønne grønnsaker og belgfrukter (bønner, erter og linser) gode kilder til jern. C-vitamin er også med på å øke opptaket av jern i kroppen. 

Jerntabletter

Jerntabletter finner du reseptfritt på apoteket, i ulike doser. Likevel bør du snakke med en lege og sjekke jernstatus, for å vite om plagene faktisk skyldes jernmangel. 

Jernmangelanemi kan også skyldes andre tarmsykdommer som Crohns sykdom, cøliaki, tarmkreft og medikamenter som øker blødningstendensen. Derfor bør du ikke bruke høydoserte jerntabletter uten samråd med lege.