Logo

Valgte privat behandling

– slapp over ett år i helsekø

Etter å ha opplevd gradvis hørseltap i løpet av en måned, der han til slutt nesten ikke hørte på høyre øre, oppsøkte finnmarkingen Jarl Hugo Frisk (61) legehjelp. På grunn av lang offentlig ventetid for utredning hos spesialist valgte han å bruke helseforsikringen sin på å få behandling i privat regi på Aleris. Når vi snakker med ham på telefon, har han nettopp vært til kontroll.

 

Etter en legetime på senhøsten 2024 ble Frisk henvist til en ØNH-spesialist ved lokalsykehuset – men ventetiden var lang. Første tilgjengelige time var ikke før i uke 13 i 2026.

– Kommunikasjon er en viktig del av jobben min som loading master på et gassanlegg. For å kunne gjøre jobben min, må jeg høre godt. Å vente over ett år på spesialisttime virket helt urealistisk, sier han.

Han tok derfor kontakt med forsikringsselskapet sitt og ba dem undersøke mulighetene for privat behandling. Han ble først sendt til en ØNH-spesialist ved Aleris Tromsø, hvor det ble konkludert med at han trengte en operasjon. Han ble henvist videre til Aleris Frogner i Oslo, der de har god kompetanse på denne type kirurgi. Han gjennomgikk en grundig utredning hos ørekirurg Svjetlana Matkovic-Jozin, samt utvidede hørselstester ved den spesialiserte klinikken HØR.

Undersøkelsene viste at ambolten i mellomøret var helt slitt bort, og det ble besluttet å sette inn en proteseambolt.

– Jeg fikk god behandling av dyktige og hyggelig folk på Aleris. Å komme seg til Oslo midtvinters fra Nord-Norge bød på noen utfordringer, men det løste seg heldigvis greit. Operasjonen var vellykket, og hørselen er så å si normal igjen. Jeg er glad jeg fikk forkortet ventetiden så mye, så jeg kunne fortsette i jobben, avslutter han.