Logo

Slik bruker du helseforsikringen din hos oss

Over 200 000 pasienter står i kø ved norske sykehus. Mange er ikke klar over at de har en helseforsikring som kan gi dem raskere helsehjelp. 

I Norge har over 900 000 mennesker helseforsikring, enten privat eller via arbeidsgiver. Under forklarer vi hvordan du går frem for å bruke helseforsikringen din hos oss.


1. Oppsøk lege for vurdering av medisinsk behov

For å få dekket utredning eller behandling gjennom helseforsikringen må det foreligge en medisinsk indikasjon, og du vil som regel trenge en henvisning fra lege. Første steg er derfor å bestille en legetime, for eksempel hos en av våre allmennleger.

2. Send henvisningen til forsikringsselskapet

Dersom legen vurderer at du har behov for mer utredning eller behandling, får du en henvisning som du må sende til ditt forsikringsselskap. De vil gjennomgå dokumentasjonen og avgjøre om saken din dekkes av forsikringen. Det kan være ulike regler og vilkår fra selskap til selskap.

3. Avklar godkjenning og dekning

Når forsikringsselskapet har behandlet forespørselen din, får du beskjed om de godkjenner dekningen. Hvis de gjør det, vil de også hjelpe deg med å bestille time. Valg av behandlingssted kan du vanligvis påvirke ut fra ditt ønske.

4. Bestill time

Vi har samarbeidsavtaler med alle de store norske helseforsikringsselskapene, og du kan selv be om å få time hos oss. Når dekningen er godkjent, vil forsikringsselskapet sende oss en betalingsgaranti, slik at du slipper å legge ut for behandlingen selv.

Har du spørsmål rundt bruk av helseforsikring kan du gjerne ta kontakt med oss, så hjelper vi deg gjennom prosessen.