– Sliter du med hodepine over lengre tid? I de fleste tilfeller kan det behandles.

Hodepine er plagsomt og kan gå utover livskvaliteten. I noen tilfeller kan det også være farlig. Har du ofte vondt i hodet bør du søke hjelp. – Når pasienten kommer til meg er det gjerne begrunnet i at de ikke kan leve som normalt. Da er første steg å finne årsak til hodepinen, sier Gabriela Fortes, nevrolog og allmennlege på Aleris Frogner.

Har du ofte hodepine kjenner du kanskje at bekymringene kommer snikende. Heldigvis er det svært sjelden at smertene skyldes noe alvorlig, men det er likevel unødvendig å gå med disse plagene over tid når du kan gjøre noe med det.

– En kronisk hodepine kjennetegnes av at pasienten har hatt hodepine mer enn 12 ganger på en måned – tre måneder i strekk. Da vil hodepinen gå ut over søvn, og du vil ha problemer med å fungere på jobb eller skole. Kjenner du deg igjen i dette, kan det være lurt å få hjelp, forteller hun.

Dr. Gabriela Fortes arbeider med nevrologiske sykdommer, som kronisk hodepine og migrene, samt alvorlige tilstander som epilepsi, MS, hjerneslag eller ALS.

To typer hodepine

I hovedsak skiller Fortes mellom to typer: Primære og sekundære hodepiner.

– Ved primære hodepiner, som gjelder de absolutt fleste tilfellene, skyldes ikke smertene sykdom, mens en sekundær hodepine derimot skyldes at det ligger noe annet bak smertene, forteller hun og forklarer nærmere:

– En sekundær hodepine kan bety høyt blodtrykk, infeksjon, epilepsi, medikamenter/alkohol/rusmidler, diabetes eller en stoffskiftesykdom. Hvis det ligger en sykdom bak, må pasienten utredes og behandles for denne.

Er hodepinen primær, skyldes smertene som oftest en spenningshodepine.

Smertestillende kan forverre hodepinen

Trykkende smerte, og en følelse av å ha et stramt bånd rundt hodet. Sånn føles det å ha en spenningshodepine.

– Det er den vanligste formen for hodepine, som ofte kommer av spente, stive skuldre og ryggmuskulatur, sier Fortes.

Stress og bekymringer kan derfor føre til kronisk hodepine. I tillegg vil uregelmessig og lite søvn, sult og for lite væske også legge til rette for en dundrende hodepine.

Fortes forteller at mange av hennes pasienter sliter med dette, og at smertestillende ikke alltid er løsningen.

– Pasienter som bruker for mye paracet eller ibux kan faktisk ende med å forverre hodepinen, og vi ser mange eksempler på at feilmedisinering er årsaken til de kroniske smertene.

Behandling av migrene

Ofte kaller man det for et migreneanfall, fordi det er vanskelig å hindre anfallet, og mange ikke har annet valg enn å ligge på et mørkt og svalt rom til det går over. Mange merker at migrenen er på vei når det flimrer foran øynene, og da er det bare komme seg hjem.

– Oppkast er ikke uvanlig ved migreneanfall, og mange opplever lys- og lydskyhet og lavere toleranse for lukter eller enkelte matvarer, forteller Fortes og fortsetter:

– For å unngå migreneanfall kan man forsøke å unngå situasjoner eller ting som trigger migrenen. Mange reagerer for eksempel ofte på alkohol, sukker eller kaffe. Regelmessig søvn og måltider har ofte en positiv virkning.

Kronisk migrene er hodepine i minst 15 dager per måneden i over 3 måneder. Migrene anfall kan vare i 4-72 timer. Migrene er en altoppslukende sykdom, og mange er desperate på å få behandling for dette.

– Av behandling så tilbyr vi injeksjonsbehandling for migrene hos Aleris, en behandling som fungerer veldig godt på mange. Kommer du hit på en konsultasjon vil vi prøve å finne den beste behandlingen for deg, forteller Fortes.

 Trening mot spenningshodepine

Samtidig ser nevrologen at fysisk aktivitet kan ha en mye bedre virkning enn medisiner.

– Sitter du i mange timer foran pc-skjermen hver dag, så bør du trene minst tre dager i uka. Det er ikke så viktig hva du gjør, bare du beveger deg. Da øker du blodgjennomstrømningen i kroppen, og musklene blir mer aktive, sier hun.

Hun forteller at holdningen også har mye å si:

– Gode øvelser for rygg og nakke er viktig, samt stretching. Det er viktig for å bedre holdningen, som igjen gjør at du ikke blir så stiv i nakken.

Trening kan faktisk hjelpe mens du har smerter også. Skyldes hodepinen migrene derimot, bør du ikke forsøke å trene den bort.

– Migrene kjennetegnes av en pulserende smerte i hodet, og skiller seg fra spenningshodepine ved at det ikke går an å trene den vekk. Du blir heller dårligere av å bevege deg, eller å lene deg frem, forteller Fortes.

Ønsker du å bestille time hos nevrolog?

Bestill time her

 

Opplever du disse symptomene bør du oppsøke lege raskt:

  • Forverring av hodepine eller feber
  • Plutselig debut av hodepine med maksimal intensitet i løpet av 5 minutter
  • Nyoppstått nevrologiske utfall
  • Redusert bevissthetsnivå
  • Hodepine som er utløst av hoste eller fysisk trening
  • Markert endring i type hodepine